Μένουμε από… ρεύμα
Στα «Τάρταρα» οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκίνητων στην Ελλάδα – Στα ύψη εκτοξεύονται στην Ευρώπη
Την στιγμή που στη Ευρώπη συντελείται μια… επανάσταση στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, στην Ελλάδα οι πωλήσεις τέτοιου τύπου Ι.Χ. αυτοκινήτων βρίσκονται ακόμη στο απόλυτο μηδέν!!
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) οι ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων ξεκίνησαν στα τέλη του 2013. Το 2014 ταξινομήθηκαν μόλις 38 τέτοια οχήματα σε αγορά 71.218 οχημάτων. Αντίστοιχα το 2015 32 ηλεκτρικά, το 2016 32 σε αγορές 75.805 και 78.873 αντίστοιχα και το πρώτο εξάμηνο του 2017 μόλις 12!
Το ερώτημα όμως που πρέπει να απασχολεί το αρμόδιο υπουργείο αλλά και την αγορά είναι γιατί στην Ελλάδα δεν υπάρχει ενδιαφέρον για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα; Η απάντηση είναι απλή. Δεν υπάρχουν κίνητρα!
Παράγοντας της αγοράς αναφέρει ότι καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά με το ζήτημα, ώστε να θεσπίσει τα κατάλληλα κίνητρα που θα καταστήσουν ελκυστική την απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η έλλειψη υποδομών. Σήμερα, υπάρχουν ελάχιστοι σταθμοί φόρτισης και οι όποιες πρωτοβουλίες περιορίζονται στον ιδιωτικό τομέα.
Δεν πρέπει να παραληφθεί ως σημαντικός παράγοντας και το υψηλό κόστος κτήσης. Τα ποσά που απαιτούνται για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι πλέον πάνω από τις δυνατότητες των περισσότερων Ελλήνων καταναλωτών.
Κάντο όπως η Νορβηγία, η ΗΠΑ και το Χονγκ Κονγκ
Μεγαλύτερες αγορές για τις πωλήσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας αναδεικνύονται η Κίνα και οι ΗΠΑ, ενώ ακολουθεί η Ιαπωνία, η Νορβηγία, η Σουηδία, η Ολλανδία, η Αγγλία, η Γαλλία και η Γερμανία. Σύμφωνα με τις προβλέψεις και τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η IEA (International Energy Agency), μέχρι και το 2030 το 30% των αυτοκινήτων που θα πουλιούνται θα είναι ηλεκτρικά.
Ενδεικτικά παραδείγματα: Στη Νορβηγία, ένα στα τρία καινούρια αυτοκίνητα που πωλούνται αυτή την στιγμή είναι ηλεκτρικό και το μερίδιο τους συνεχώς αυξάνεται.
Οι Νορβηγοί απάλλαξαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τους περισσότερους φόρους, αλλά και την υποχρέωση από τον ιδιοκτήτη τους να καταβάλλει τέλη κυκλοφορίας και διόδια. Παράλληλα, προσέφεραν ελεύθερο πάρκινγκ και έστησαν ένα εκτεταμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης.
Στην πολιτεία της Τζόρτζια των ΗΠΑ, η λήξη φορολογικών εκπτώσεων της τάξεως των 5.000 δολαρίων το 2015 σε κάθε αγορά οδήγησε σε πτώση των πωλήσεων κατά 90% μέσα σε ένα έτος. Ενα ομοσπονδιακό πρόγραμμα στις ΗΠΑ εξασφαλίζει φορολογική έκπτωση 7.500 δολαρίων στα πρώτα 200.000 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα που θα πωλήσει μια αντιπροσωπεία. Στο Χονγκ Κονγκ, η λήξη φορολογικής έκπτωσης τον Απρίλιο οδήγησε σε αύξηση της τιμής ενός Tesla S60 από 72.900 σε 118.400 δολάρια.
Έτοιμες να κατακλύσουν τις αγορές
Πλέον όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό εστιάζουν στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, προκειμένου να απαντήσουν στις σύγχρονες τάσεις.
Σύμφωνα και με έκθεση της ολλανδικής τράπεζας ING τα ηλεκτρικά οχήματα θα επικρατήσουν στην αγορά της Ευρώπης μέσα σε μόλις δύο δεκαετίες. Οι προβλέψεις της ING βασίζονται στις ολοένα και χαμηλότερες τιμές των ηλεκτρικών μπαταριών, στα προγράμματα κυβερνητικής υποστήριξης και επιδότησης, καθώς και στην καλύτερη ικανότητα κλιμάκωσης της βιομηχανίας.
Μεταξύ του 2017 και του 2024, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να καταστούν «η λογική επιλογή για τους οδηγούς στην Ευρώπη», αναφέρει η έκθεση, καθώς οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων μειώνονται συνεχώς, λόγω των φθηνότερων μπαταριών και της ολοένα και μεγαλύτερης αυτονομίας τους μεταξύ φορτίσεων. Η υποδομή των σταθμών φόρτισης αναμένεται επίσης να γιγαντωθεί, εν μέρει λόγω της κρατικής υποστήριξης για τη διάδοσή τους.
Η μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στον ηλεκτρισμό αναμένεται εδώ και καιρό να δημιουργήσει μία διαταραχή στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Στην πραγματικότητα, αυτή έχει ήδη ξεκινήσει, αναφέρει η έρευνα. Ενδεικτικά, η σουηδική εταιρία Volvo ανακοίνωσε ήδη ότι δεσμεύεται να επικεντρωθεί αποκλειστικά σε υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα έως το 2019.
Πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις χώρες της Ε.Ε.
Χώρες | Q1 2017 | Q1 2016 | % |
ΑΥΣΤΡΙΑ | 1.226 | 992 | 23,6 |
ΒΕΛΓΙΟ | 788 | 584 | 34,9 |
ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ | 0 | 0 | |
ΤΣΕΧΙΑ | 88 | 44 | 100 |
ΔΑΝΙΑ | 48 | 111 | -56,8 |
ΕΣΘΟΝΙΑ | 13 | 18 | -27,8 |
ΦΙΛΑΝΔΙΑ | 125 | 77 | 62,3 |
ΓΑΛΛΙΑ | 7.402 | 6.022 | 22,9 |
ΓΕΡΜΑΝΙΑ | 5.060 | 2.332 | 117 |
ΕΛΛΑΔΑ | 4 | 7 | -42,9 |
ΟΥΓΓΑΡΙΑ | 119 | 51 | 133,3 |
ΙΡΛΑΝΔΙΑ | 298 | 259 | 15,1 |
ΙΤΑΛΙΑ | 517 | 404 | 28 |
ΛΕΤΟΝΙΑ | 9 | 5 | 80 |
ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ | 11 | 14 | -21,4 |
ΟΛΛΑΝΔΙΑ | 2.146 | 1.161 | 84,8 |
ΠΟΛΩΝΙΑ | 66 | 22 | 200 |
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ | 369 | 157 | 135 |
ΡΟΥΜΑΝΙΑ | 11 | 5 | 120 |
ΣΛΟΒΑΚΙΑ | 27 | 8 | 237,5 |
ΙΣΠΑΝΙΑ | 588 | 405 | 45,2 |
ΣΟΥΗΔΙΑ | 1.043 | 663 | 57,3 |
ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ | 4.634 | 3.164 | 46,5 |
Ε.Ε | 24.592 | 16.505 | 49 |