Η γερμανική Media Markt, οι ζημιές 15ετίας και η εμπλοκή με τη δικαιοσύνη

Η γερμανική Media Markt, οι ζημιές 15ετίας και η εμπλοκή με τη δικαιοσύνη

Μια ακόμη ιστορία νομικών «παρατυπιών» καλείται να αντιμετωπίσει η γερμανικών συμφερόντων αλυσίδα Media Markt, η οποία πέρασε κάτω από το «ραντάρ» της δημοσιότητας όσον αφορά την εμπλοκή της στο σκάνδαλο διαδοχικών εικονικών τιμολογήσεων, το λεγόμενο carousel, που κόστισε ανεπανόρθωτα στη φήμη και την οικονομική ευρωστία, ενός εκ των βασικών της ανταγωνιστών, της Ηλεκτρονικής Αθηνών.

Η Μedia Markt (όπως και η Ηλεκτρονική Αθηνών) είχε εντοπιστεί το 2012 ως εμπλεκόμενη σε δοσοληψίες με προμηθεύτρια εταιρεία, η οποία είχε στήσει μηχανή φοροαποφυγής και συγκεκριμένα υποκλοπής του ΦΠΑ. Η διοίκηση της Media Markt όταν εντοπίστηκε από το ΣΔΟΕ, εμφανίστηκε συνεργάσιμη να παράσχει κάθε πληροφορία αλλά και πανέτοιμη να αντιμετωπίσει την κατηγορία στα φορολογικά δικαστήρια. Η όλη ιστορία της κόστισε πρόστιμο 3,5 εκατ. ευρώ περίπου (το οποίο ήταν διπλάσιο του αθροίσματος των «πονηρών» τιμολογίων), το οποίο ωστόσο διεκδίκησε να διαγραφεί.

ΑΠΑΛΛΑΓΗ. Ακολουθώντας τη διαδικασία βρέθηκε ενώπιον της Επιτροπής 70 Α που εξέταζε αιτήματα διαγραφής προστίμων, και η οποία ενέκρινε την απαλλαγή της Media Markt. Ωστόσο, η προκαταρκτική έρευνα, η οποία διατάχθηκε για να διερευνηθούν τα πεπραγμένα της εν λόγω Επιτροπής και η οποία εξελίχθηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, φέρνει ξανά τη γερμανική αλυσίδα αντιμέτωπη με τη δικαιοσύνη. Μέσα στον επόμενο μήνα, σύμφωνα με πληροφορίες του «mp» αναμένεται να ασκηθούν ποινικές διώξεις για όσες από τις περιπτώσεις αυτές κρίθηκε κατά την έρευνα ότι μπορεί να υπήρξε συνεννόηση μεταξύ ελεγκτών και ελεγχομένων. Με βάση το πόρισμα ο Οικονομικός Εισαγγελέας Παναγιώτης Αθανασίου ζήτησε να ερευνηθούν αδικήματα σε βαθμό κακουργήματος σε δύο επίπεδα: Για τα μέλη της επιτροπής 70Α «απιστία σχετική με την υπηρεσία, από την οποία προξενήθηκε ζημία στο Δημόσιο …και το αντικείμενό της είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας κατά συναυτουργία και κατ’ εξακολούθηση, τελεσθείσα υπό την επιβαρυντική περίσταση του νόμου περί καταχραστών Δημοσίου» και για τους εμπλεκόμενους επιχειρηματίες ή τις διοικήσεις εταιρειών που ωφελήθηκαν «ηθική αυτουργία στην ανωτέρω πράξη, απλή και κατ΄ εξακολούθηση, κατά μόνας και από κοινού».

ΣΤΙΓΜΑ. Αν και η συνειδητή εμπλοκή στο carousel ή προσπάθεια επηρεασμού μελών της Επιτροπής μένει να αποδειχθεί, εν τούτοις η Media Markt «κουβαλά» ήδη ένα στίγμα ανομίας, όταν για πολλά χρόνια λειτουργούσε τα καταστήματα υπό το σχήμα ΕΠΕ ή ΟΕ, αποφεύγοντας την εταιρική μορφή της Ανωνύμου Εταιρείας. Η πρακτική αυτή της επέτρεπε να διατηρεί μια νεφελώδη εικόνα γύρω από τη δραστηριότητα της και κυρίως να κρύβει τις ζημιές που συσσώρευε. Αυτή η στάση την προφύλασσε από την υποχρέωση να δικαιολογεί τα αρνητικά ίδια κεφάλαια της, τα οποία νομοτελειακά θα την οδηγούσαν είτε σε επιτακτική ενίσχυση ρευστότητας είτε σε «λουκέτο» κατά τις επιταγές του νόμου 2190 περί Ανωνύμων Εταιρειών. Η «ασυλία» που απόλαυσε από αυτό ον κίνδυνο για μερικά χρόνια υπήρξε ευθεία στρέβλωση του ανταγωνισμού, εκτιμούν οι ανταγωνιστές της, οι οποίοι λογοδοτούσαν έναντι του ελληνικού νόμου, του τραπεζικού συστήματος αλλά και των μητρικών τους εταιρειών.

Το γεγονός ότι η αλυσίδα άρχισε να μεγαλώνει σε μέγεθος και επιρροή κερδίζοντας σιγά-σιγά τη δεύτερη θέση στην ελληνική αγορά ηλεκτρικών «ανάγκασε» τη διοίκηση της αλυσίδας στην Ελλάδα (αλλά και τη μητρική δομή) να συμμορφωθεί και εν τέλει να προχωρήσει σε μια ενοποίηση της δραστηριότητας της υπό τη σκέπη μιας κανονικής Ανωνύμου Εταιρείας. Πάντως παραμένει φορολογικά «χαϊδεμένη» καθώς στον τελευταίο της δημοσιευμένο ισολογισμό (για τη χρήση που έληξε το Σεπτέμβριο του 2015), αναφέρεται ότι οι χρήσεις είναι ανέλεγκτες εδώ και μια δεκαετία.

Η εγκατάσταση στην Ελλάδα και οι απανωτές ζημιές

Υπενθυμίζεται ότι η αλυσίδα συμπληρώνει φέτος 12 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά. Το μακρινό και ανέφελο 2005 –μαζί με την απόβαση δεκάδων ξένων σημάτων στην ελληνική αγορά- καταγράφηκε και η επίσημη έλευση της Media Markt, της γερμανικής ιδιοκτησίας αλυσίδας ηλεκτρικών ειδών του μάλλον αποτυχημένου λιανεμπορικού ομίλου Metro (ο οποίος μετρά στο ενεργητικό του το ναυάγιο της Praktiker).

Στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της εμφανίζει τζίρο της τάξεως των 185 εκατ. ευρώ και οι ζημίες διαμορφώθηκαν στα 6,339 εκατ. ευρώ από 8,186 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία καταγράφει ασταμάτητα ζημίες ανεξαρτήτως νομικής μορφής από την ημέρα που εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα, με συνέπεια μέχρι σήμερα να έχει επιτύχει συσσωρευμένη ζημία άνω των 170 εκατ. ευρώ. Η αύξηση κεφαλαίου ύψους 74 εκατ. ευρώ που έκανε η εταιρία το 2014 (με κεφάλαια της μητρικής δεν φαίνεται να βελτίωσε την κατάσταση. Μετά τις ζημίες του 2015 τα κεφάλαια της Media Markt είναι πάλι αρνητικά κατά 3,4 εκατ. ευρώ, που σημαίνει ότι με βάση τον νόμο θα πρέπει να κινήσει τις διαδικασίες για αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου εκ νέου (το όριο είναι τα 2 εκατ. ευρώ αρνητικών ιδίων κεφαλαίων). Από τη μελέτη των οικονομικών καταστάσεων του 2015 προκύπτει ότι η εταιρεία λειτουργεί με αρνητικό κεφάλαιο κίνησης κατά 14,122 εκατ. ευρώ. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως για να εξοφλήσει το σύνολο των υποχρεώσεών της πρέπει να εκποιήσει το σύνολο του κυκλοφορούντος ενεργητικού της στις τιμές που αναφέρονται στον ισολογισμό της και να προσθέσει επιπλέον το ποσό των 14.122.519 ευρώ. Για να ανατραπεί αυτή η κατάσταση είτε θα πρέπει να υπάρξει η ένεση ρευστότητας είτε να προκύψουν κέρδη. Επισημαίνεται ότι η εταιρεία εμφανίζει στις 30/09/2015 υποχρεώσεις σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις ύψους 4 εκατ. ευρώ, αλλά την ίδια στιγμή έχει και χρεωστικούς τόκους 2,44 εκατ. ευρώ, ενώ στη χρήση 2014 το ποσό ήταν 3,119 εκατ. ευρώ με μηδενικές υποχρεώσεις προς συνδεδεμένες εταιρείες.

Πηγή: Από την εφημερίδα Παραπολιτικά που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας με πολύ παρασκήνιο και πλούσιες προσφορές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ