Επτά μύθοι και αλήθειες για το νέο μνημόνιο

Επτά μύθοι και αλήθειες για το νέο μνημόνιο
Τόσο το μεσοπρόθεσμο όσο και το πολυνομοσχέδιο που δόθηκε …νύχτα στη δημοσιότητα ανατρέπουν τους ισχυρισμούς που προέβαλε η κυβέρνηση όλο αυτό το διάστημα για να υπερασπιστεί τη συμφωνία. Ουσιαστικά, οι πολίτες έρχονται αντιμέτωποι με ένα πολύ σκληρό μνημόνιο –είτε το βαφτίσουμε 3ο είτε 3ο plus είτε 4ο- και πρόσθετα μέτρα 5,4 δις. ευρώ. Τα θετικά μέτρα είναι 1,35 δις. ευρώ λιγότερα και ενεργοποιούνται υπό αίρεση. Οι μειώσεις στις συντάξεις απέχουν σχεδόν 900 εκατ. ευρώ από αυτό που έλεγε η κυβέρνηση, ο νέος τρόπος υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών έχει κόστος σε αντίθεση με τα όσα ισχυρίζονταν η υπουργός και ο υφυπουργός Εργασίας ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο έχει αυξήσει φόρους αλλά έχει ήδη φτιάξει για τους πολίτες της χώρας ένα συνολικό «κοστούμι» πρόσθετων φορολογικών μέτρων της τάξεως των 7,5 δις. ευρώ
  1. Η υπόσχεση ότι για κάθε ένα ευρώ αρνητικών μέτρων θα νομοθετηθεί και ένα ευρώ θετικών μέτρων αποδεικνύεται αίωλη. Τα αρνητικά μέτρα που αφορούν στην περίοδο 2018-2021, εκτοξεύονται στα 5,393 δις. ευρώ εκ των οποίων τα 571 εκατ. ευρώ αφορούν στο 2018 και τα υπόλοιπα 4,822 δις. ευρώ στην περίοδο μετά το τέλος του μνημονίου δηλαδή από το 2019 μέχρι και το 2021. Αντίθετα, τα θετικά μέτρα που νομοθετούνται, είναι μόλις 4,039 δις. ευρώ. Η ανάλυση δείχνει ότι κάθε χρόνο υπάρχουν πολύ περισσότερα αρνητικά μέτρα από τα αντίστοιχα θετικά: Έτσι:
    • Το 2018 τα αρνητικά μέτρα 570,8 εκατ. ευρώ ενώ θετικά δεν υπάρχουν (πέραν του οφέλους που προκύπτει για όσους αμείβονται με βάση το ειδικό μισθολόγιο).
    • Το 2019, τα αρνητικά μέτρα ανεβαίνουν στα 3,102 δις. ευρώ ενώ τα θετικά μέτρα –αν εφαρμοστούν- θα είναι 1,99 δις. ευρώ.
    • Το 2020, ο λογαριασμός των αρνητικών μέτρων ανεβαίνει στα 5,116 δις. ευρώ ενώ τα θετικά μέτρα περιορίζονται στα 3,915 δις. ευρώ
    • Το 2021, ο προϋπολογισμός των αρνητικών μέτρων φτάνει στα 5,396 δις. ευρώ ενώ τα θετικά μέτρα παραμένουν κολλημένα στα 4,039 δις. ευρώ.
  2. Ψέμα αποδεικνύεται και το ότι τα μέτρα για τις συντάξεις θα είναι 1,8 δις. ευρώ. Η ανάλυση του πίνακα όπου περιλαμβάνονται οι περικοπές στις συντάξεις, αποδεικνύει ότι το συνολικό πακέτο των μέτρων για τους συνταξιούχους ανέρχεται στα 2,493 δις. ευρώ για το 2019 και εκτοξεύεται στα 2,724 δις. ευρώ για το 2021.
  3. Η δήλωση της Έφης Αχτσιόγλου ότι η αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους επιτηδευματίες δεν επιφέρει πρόσθετο κόστος, διαψεύδεται από τα στοιχεία του γενικού λογιστηρίου του κράτους. Οι εισφορές θα αυξηθούν κατά 59 εκατ. ευρώ το 2018 και κατά 138 εκατ. ευρώ το 2019.
  4. Το ότι δεν υπάρχουν νέα μέτρα για το 2018 είναι άλλος ένας κυβερνητικός μύθος. Το γενικό λογιστήριο μετράει πρόσθετες παρεμβάσεις 570,8 εκατ. ευρώ οι οποίες έρχονται να προστεθούν στα μέτρα για το 2018 τα οποία έχουν ήδη νομοθετηθεί από την 1η αξιολόγηση. Συνολικά ο λογαριασμός του 2018 ανέρχεται στα 1,8 δις. ευρώ.
  5. Η πρόσφατη δήλωση του πρωθυπουργού σε τηλεοπτικό σταθμό ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αύξησε άλλους φόρους πέραν του ΦΠΑ διαψεύδεται κατηγορηματικά από το ίδιο το μεσοπρόθεσμο. Από το 2015 μέχρι και το 2021 ενεργοποιήθηκαν ή θα ενεργοποιηθούν πάνω από 40 αυξήσεις φόρων με συνολικό κόστος για τους φορολογούμενους άνω των 7,5 δις. ευρώ.
  6. Η μείωση του αφορολογήτου δεν περικόπτει το εισόδημα των μισθωτών και των συνταξιούχων κατά 1,8 δις. ευρώ αλλά κατά 2,05 δις. ευρώ. Επίσης, η δήλωση Τσακαλώτου ότι το αφορολόγητο θα διαμορφωθεί στα 6250 ευρώ διαψεύδεται και από το νομοσχέδιο. Αυτό θα συμβεί μόνο αν ενεργοποιηθούν και τα θετικά μέτρα του 2020. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει καταρχήν να πειστεί το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο το οποίο έχει και τον πρώτο λόγο όσον αφορά στην πρόβλεψη του ελληνικού πρωτογενούς πλεονάσματος τα επόμενα χρόνια.
  7. Το μεσοπρόθεσμο «υπόσχεται» φορολογικές ελαφρύνσεις 3,5 δις. ευρώ τις οποίες δεν συγκεκριμενοποιεί. Ενώ λοιπόν το υπουργείο Οικονομικών αφήνει να φανεί ότι ο συνολικός προϋπολογισμός των θετικών μέτρων μπορεί να φτάσει και στα 7,5 δις. ευρώ, δεν αποσαφηνίζει ότι αυτό θα συμβεί μόνο αν το 2019, το 2020 και το 2021 εμφανίσουμε πρωτογενή πλεονάσματα μαμούθ έως και 5,5% του ΑΕΠ δηλαδή πάνω και από τον μνημονιακό στόχο του 3,5%.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ